Prieten de nadejde la drum lung – Cobra – 19DX IV

cobra-19dx-iv-eu
Daca inca nu stiti la ce e buna o statie CB atunci cand plecati din oras cu masina am sa va spun eu: la orice. Un echipaj de politie ascuns dupa un deal in localitate – aflati unde e de la colegii de trafic prin statie. Gasiti cea mai apropiata benzinarie sau vulcanizare tot cu ajutorul celorlalti participanti la trafic si a statiei. Puteti sa aflati si unde se mananca bine pe traseu. Tot asa evitati sa fiti escrocat sau jefuit, atunci cand vedeti pe Valea Oltului sau pe A2 o masina cu numar stain si cu capota ridicata. Aceasta este o metoda de jaf in primul caz si de escrocare a celor ce opresc in cazul al doilea. Eu am aflat despre aceasta problema pe Valea Oltului inainte sa trec de parcarea in care masina de culoare inchisa cu numar galben statea cu capota ridicata. Daca nu stiam care e treaba, sigur ma opream sa vad cu ce pot sa ajut. Statiile CB sau de TIR-isti cum li se mai spune au devenit foarte populare si intre „turisme” (masinile proprietate personala). Si asta e bine – cu cat sunt mai multe, cu atat sunt mai abundente informatiile. Cele mai multe statii se gasesc in partea Moldovei. Si e si normal. Acolo statia „is a must”. Pai un drum Bucuresti – Iasi e „ornat” cu pana la 18 radare de la un capat la altul. Si cine nu are macar 65 km/h la intrare in localitate dupa ce a condus cu 90 km/h in afara? Asa ca e mai bine sa stii exact ce te asteapta in fata.

Dar sa revenim la Cobra. Statia Cobra – 19DX IV este un model simplu, pentru cei fara prea multe pretentii si fara prea multe cunostinte. Nu te pierzi in butoane. Fata de un radio-casetofon are un singur buton nou despre care trebuie sa stii ce face si cum sa il folosesti corect – Squelch-ul. Se citeste schelci si ajuta la pastrarea linistii in masina. Atunci cand nimeni nu vorbeste pe statie se aude fasaiala normala pe care o auziti cand sunteti intre doua posturi de radio. Ca sa nu va fasaie tot drumul statia in urechi, acest buton inchide accesul la difuzor al sunetului sub un anumit nivel. Cand cineva apasa pe butonul PTT (push to talk) si pe frecventa apare modulatie (cand vorbeste cineva pe statie) – nivelul e depasit si in statie se aude vocea corespondentului. Ce trebuie sa stiti e faptul ca limita dintre zgomot si liniste trebuie reglata cu mare atentie. Daca ridicati nivelul prea sus (daca dati prea mult de butonul Squelch statiile care sunt ceva mai departe nu se mai aud, adica nu mai deschid squelch-ul. Si asta e foarte grav: cineva poate sa anunte un pericol si dumneavoastra nu auziti nimic. Nivelul de zgomot poate sa varieze de la o zi la alta, de la un loc la altul, asa ca trebuie reglat in permanenta. Reglajul se face foarte simplu: dati de buton in stanga pana se aude zgomotul si pe urma il rotiti spre dreapta pana cand inceteaza; ce e important e sa va opriti fix in locul in care se intrerupe zgomotul de fond. Daca urcati prea mult – o sa blocati foarte multe mesaje de la statii mai slabe sau mai indepartate.

Cam asta e tot ce trebuie sa stiti despre statie. Mai e un singur amanunt – calibrarea antenei, dar asta o face un specialist, o singura data – inainte de prima utilizare. Antena trebuie pusa pe masina in pozitie verticala, pe mijlocul caroseriei masinii si apoi trebuie acordata in frecventa. Daca nu faceti asta, statia nu va functiona la capacitate maxima si ulterior se va arde. Deci e foarte important sa calibrati antena si sa respectati locul de montare a antenei. O calibrare costa 20-30 de lei si se face doar cand puneti prima data antena pe masina. Sau cand schimbati masina. Sau statia.

cobra-19dx-iv-eu-hga1500

Cobra 19DX IV vine la pachet cu antena HGA1500 la un pret de 400 de lei si asigura o acoperire de pana la 25km.

Cobra 19DX IV EU poate sa fie folosita in mai multe tari din Europa pe benzile din tarile respective. De exemplu in Romania sunt 40 de canale iar in Germania 80 iar statia aceasta poate sa fie programata sa lucreze si in canalele nemtesti. Dar daca iesiti din tara cu doua masini, cu statii programate pe frecventele romanesti, puteti sa vorbiti peste tot fara probleme cu acestea oriunde in Europa. Probleme apar daca se depaseste puterea legala. Aceasta este de 4 wati. Cobra – 19DX IV are 4 wati, deci nu o sa aveti probleme, dar daca ii atasati un amplificator, situatia se complica. In tarile occidentale amplificatoarele sau statiile cu putere marita sunt distruse pe loc si primiti si amenda.

Cobra – 19DX IV are doua benzi (AM/FM). La noi se foloseste canalul 22 din FM. In AM o sa prindeti in anumite zile discutii intre camionagii din SUA. Dar asta nu va ajuta la nimic. In cutie o sa gasiti cele necesare pentru instalarea usoara in cele mai multe automobile si camioane. Display-ul LCD este iluminat si afiseaza puterea relativă la emisie si taria semnalului recepţionat. Mai are si un comutator pentru acces instantaneu la canalele 9/19 – „Canalul de URGENŢĂ 9” si „Canalul de INFORMAŢII 19”. Dar cum la noi acestea nu sunt folosite ca si canale de urgenta si informatii, nu ajuta la mare lucru. In Romania canalul de informatii din trafic este 22 FM, acolo asculati si vorbiti cand iesiti la drum. In rest puteti sa folositi canalele ramase ca pe canale private si sa vorbiti cu masinile prietenilor cu care ati plecat la drum ca sa nu incarcati traficul pe canalul 22.

Pe scurt: daca aveti drumuri de facut in afara localitatii luati si o statie CB cu voi. O sa va prinda bine.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Diverse și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s