Review Canon S95 sau cum sa alegi un aparat compact

O vorba veche spune ca “cel mai bun aparat de fotografiat este cel pe care il ai cu tine”. Si intr-adevar asa este, am testat-o pe propria-mi piele. Poti sa ai cel mai tare DSLR acasa, daca la tine ai doar telefonul mobil cand iti iese in cale o imagine spectaculoasa – cu telefonul mobil o sa faci poza vietii tale.

Din acest punct de vedere Canon S95 poate sa fie un foarte bun aparat de fotografiat. Asta pentru ca este cam cat un pachet de tigari si are suficiente optiuni si meniuri ca sa rivalizeze cu aparate cu mult mai mari decat el. Ca sa fie treba clara, am sa explic la ce puteti sa il folositi – si asta pe intelesul doamnelor si domnisoarelor care nu au cunostinte tehnice. Motivele sunt doua. Primul: pentru ca ele insele isi pot lua un asemenea aparat pentru uz personal. Al doilea: pentru ca il pot cumpara pentru a-l face cadou. Este un aparat suficient de bun sa stea in trusa unui fotograf serios pe post de aparat de rezerva, pentru situatii speciale (un concert la care nu poti sa intri cu un aparat mare) sau situatii disperate (momentul in care ramai fara curent in bateriile aparatului mare si nu mai poti sa mai faci nici macar o poza).

Asadar, sa vedem ce stie sa faca. In primul rand se descurca destul de bine in intuneric. Afara, la lumina, toate aparatele sunt la fel de bune. Se fac poze minunate si cu telefonul mobil daca e suficienta lumina. Cand lumina incepe sa nu mai fie la fel de puternica, performantele aparatelor incep sa scada. Multe dintre ele fac poze miscate, pentru ca lasa un timp de expunere prea lung si fie ca  misca subiectul, fie ca tremura fotograful – imaginea iese prost. Iata ca marimea conteaza. Este vorba de “gaura” prin care intra lumina prin obiectiv. Aceasta este reglabila si se cheama diafragma – insa ce ne intereseaza este valoarea cea mai mica, unde deschiderea sau “gaura” este cea mai mare. Deci f 3,5 este mai inchis decat f 2,8 iar f 2.0 este si mai deschis decat f 2,8. Cele mai mai multe compacte au f 3,5 cea mai deshisa diafragma. Asta e de fapt legat de marimea lentilelor obiectivului, insa asta e o alta poveste pe care o sa o depanam alta data. Aparatele compacte mai bune au lentile cu deschidere de 2,8. Iar Canon S95 are f 2,0 si asta deja cred ca spune suficient de clar ca joaca intr-o alta liga. In situatii in care lumina nu este foarte puternica si cand nu poti sa folosesti blitzul (la un spectacol de teatru, la o petrecere sau orice alta poza de inerior) cele mai multe aparate vor produce imagini miscate. Ca sa inteleaga toata lumea cum e cu imaginile miscate va propun sa va imaginati urmatorul caz: trebuie sa umpleti o vaza cu apa; pentru asta trebuie sa stati cu mana intinsa nemiscata; pima data se umple dintr-o galeata si dureaza 1 secunda; a doua oara se umple de la robinet si dureaza 20 de secunde; a treia oara se umple dintr-un ceainic si dureaza un minut. In aces ultim caz este aproape imposibil sa nu miscati mana timp de un minut. (De aceea la expunerile lungi se foloseste trepiedul.) Asa si cu aparatul: cand lumina e putina are nevoie de mai mult timp sa “se umple” si intre timp miscarea o sa strice poza.

Deci pana aici e clar: Canon S95 are o lentila luminoasa si se descurca bine in situatii cu lumina putina. Un alt lucru de care depinde realizarea unei poze bune atunci cand nu e suficienta lumina este sensibilitatea captorului. Aceasta este exprimata in ISO. Aici e simplu: cu cat valoarea ISO e mai mica – sensibilitatea e mai mica, poza se face mai greu dar iese mai curata. Cand ISO e mare – sensibilitatea e mare, poza se face mai repede, dar iese mai putin curata, mai “zgomotoasa” cum se spune. Zgomotul in fotografie este reprezentat de niste “purici” care apar in imagine, in special in zonele mai intunecate. In privinta compactelor aici se face din nou o importanta departajare: multe dintre ele au acum valori ale ISO pe care in urma cu cativa ani nici nu le visam. Daca in 2000 un compact putea sa ajunga la ISO 400 acum poate sa depaseasca 6400. Dar ce conteaza este cum arata imaginile la ISO mare. Si aici departajarea nu se mai poate face doar pe baza specificatiilor tehnice oferite de magazine. De aceea este bine sa vedeti niste teste sau sa cititi un review despre aparatul pe care vreti sa il cumparati inainte sa scoateti banii din buzunar doar pe baza unor cifre trecute pe hartie. Din punctul asta de vedere Canon S95 sta foarte bine, desi nu pe aceeasi treapta cu un DSLR. Asta pentru ca pozele arata bine, dar fiecare in parte, dupa ce s-a facut trece printr-un proces de filtrare, de “curatare” a zgomotului din imagine. Iar un DSLR cu rezultate bune la ISO mare nu obtine acest efect prin curatarea ulterioara, ci direct din captor. Ce retinem este ca: daca stii sa lucrezi cu el, poti sa faci poze foarte curate direct din aparat.

Un alt detaliu important este ergonomia aparatului: cum sta in mana, cum ajungi la butoane, cum se apasa atunci cand vrei si cum se apasa atunci cand nu vrei. Din punctul asta de vedere S95 are un mare atuu: vine cu un inel multifunctional in jurul obiectivului care poate sa schimbe diafragma asa cum se intampla la aparatele vechi pe film. Dar inelul poate sa fie programat sa schimbe si valoarea ISO sau a zoom-ului, a supraexpunerii sau chiar white balance-ul. Ceea ce il face extrem de usor de folosit dupa ce te hotarasti ce vrei de la el. Mie mi-a placut ca in modul MANUAL pe inelul din fata ai diafragma si de la rotita din spate poti sa schimbi timpul de expunere. Cu aceste comenzi directe este la fel de usor de folosit ca un DSLR. Iar asta nu poti sa spui despre multe aparate foto cu mult mai scumpe decat S95.

Un alt lucru care ajuta la obtinerea de poze clare este stabilizarea optica. Asta inseamna ca in interiorul obiectivului una din lentile este stablizata de un giroscop. Ce este un giroscop puteti sa vedeti aici . Cum este principiul asta aplicat puteti sa vedeti aici  doar ca e cam pe dos: in cazul asta obiectivul este fix si lentila se misca – in viata reala obiectivul se misca si lentila cu giroscop ramane pe loc, ajutand sa faca o imagine clara. Bref: unde vedeti IS (Canon ii spune Image Stabilization) sau VR (Nikon ii zice Vibration Reduction) pretul o sa fie mai mare, dar e o investitie bine facuta.

O alta particularitate a lui Canon S95 este felul in care apare blitul cand e nevoie de el. Blitul este ascuns in carcasa aparatului si atunci cand este activat iese afara impins de un motoras. Solutia este foarte Si-Fi, pentru ca la alte aparate flash-urile sunt aruncate in sus de un arc si miscarea este mult mai putin eleganta. Totusi nu sunt sigur ca “motorizarea” asta nu o sa genereze probleme in timp, pentru ca daca tii maina pe blit cand acesta incearca sa iasa – blitul o sa piarda lupta asta. Oricum, daca aveti grija de lucrul asta o sa aveti un aparat foarte cool si functional pe deasupra.

O alta optiune caracteristica aparatelor profesionale si semiprofesionale pe care S95 o are este posibilitatea de a trage RAW. Acesta metoda de encodare a fotografiilor permite stocarea mai multor informatii pentru o singura poza decat aveti in JPG. Avantajul este ca la editare o sa puteti sa “trageti” mai mult de poza, adica o sa obtineti rezultate spectaculoase fara sa pierdeti din calitate. Dezavantajul este ca o imagine RAW ocupa foarte mult spatiu pe card, asa ca nu este o solutie pentru fotografiile de vacanta ci una pentru, sa spunem, o singura poza pe care vreti sa o procesati ulterior. Oricum, faptul ca are RAW e un mare plus pentru profesionisti. Si pentru amatorii care stiu la ce e bun.

Pe spate mai are un buton care poate sa fie configurat pentru una din principalele functii folosite la fotografiere. Eu il folosesc fie pentru servo AF, ceea ce inseamna ca dupa ce a focalizat pe subiect, acesta este tinul in permanenta “in clar” prin focalizare continua pana la declansare (cand este oprit dreptunghiul de focalizare este verde cand a confirmat focusul iar cand este pornit dretunghiul este albastru), fie pe AF lock ceea ce inseamna ca dupa ce a focalizat si subiectul este clar poti sa centrezi imaginea alftel si focusul nu se pierde. Ambele functii au butoane dedicate pe aparatele profesionale.

De filmat filmeaza HD 720p, ceea ce este suficient pentru filmele personale. Din pacate insa in timpul filmarii nu mai focalizeza. Isi face clarul inainte de a incepe filmarea si apoi asa ramane pana la oprire. Nici zoom-ul nu merge in timpul filmarii. Ambele neajunsuri au o explicatie simpla: sunetul. Atunci cand functioneaza focalizarea sau transfocarea zgomotul produs intr-o carcasa atat de mica este captat de microfoane si inregistrarea poate sa devina inutilizabila. De aceea producatorii aplica 2 solutii: fie opresc functiile astea in timpul filmarii fie taie sunetul cand se face transfocarea (zoom-ul).

Dar destul cu treaba serioasa. Sa inceapa distractia.

Poti sa te transformi in sufletul petrecerii daca pui aparatul in modul fish eye, cee ce o sa deformeze pozele intr-un mod haios si in foarte scurt timp jumatate din cei prezenti vor vrea sa faca poze si cealalta jumatate sa fie pozati. Mai sunt si alte moduri in selectorul de scene, unele pe care le veti folosi mai des, pe altele mai rar, sau niciodata. De exemplu are un mod special pentru fotografierea subacvatica, dar ca sa intre in apa are nevoie de un “costum de baie” special. Alti bani, alta distractie. Dar el stie. Unul din celelalte 3 moduri pe care probabil o sa le folositi des este HDR. Cu ajutorul unui trepied aparatul poate sa faca o imagine spectaculoasa cu zone urbane sau peizaje cu cer acoperit sau zone umbrite. Pentru cei care nu stiu ce inseamna HDR am sa explic in cateva cuvinte: High dynamic range se refera la faptul ca daca ai de fotografiat un mire langa o mireasa esti nevoit sa expui pentru media dintre cei doi. Daca faci in asa fel incat sa se vada bine rochia de mireasa, costumul mirelui o sa iasa foarte negru si fara detalii, adica nu o sa se mai vada nimic din el. Daca, din contra, facem sa se vada bine costumul mirelui – o sa iasa rochia miresei prea supraexpusa. Ca sa alegi calea de mijloc fie expui gresit si pentru mire si pentru mireasa (faci o medie intr ele si tragi asa) fie tragi un HDR. Adica faci 3 poze din fix aceeasi pozitie. Una expusa pe medie, una subexpusa si una supraexpusa. Cele 3 se combina intr-un singur cadru in care automat se pastreaza ce e mai bun din fiecare poza. Rochia alba nu o sa fie “arsa”, pe costumul negru se vor observa detaliile si restul zonelor apar expuse corect. Totusi, HDR-ul se foloseste mult pentru peisaje sau interioare de cladiri. Cautati pe net si o sa vedeti niste poze spectaculoase obtinute prin acest procedeu. Alte 2 moduri sunt “miniatura” si “culori selective”. In primul se emuleaza folosirea unei lentile de macro pentru fotografierea unei miniaturi si in al doilea se pot desatura selectiv imaginile. Asta inseamna ca poti sa faci toata poza alb-negru mai putin un trandafir care ramane rosu. Se pot face si substituiri de culori. Dupa ce intelegeti cum functioneaza, o sa petreceti mult timp jucandu-va cu functia asta. A, sa nu uit: modul miniatura poate sa fie folosit si la filmare. Daca filmati de sus o intersectie aglomerata, efectul este captivant. Trebuie insa sa folositi un trepied, pentru ca filmul se deruleaza cu viteza si din 60 de secunde filmate, la redare, o sa dureze cam 10 secunde.

Puteti sa mergeti la magazinul F64 si sa il incercati. Daca va hotarati sa il luati, nu uitati ca beneficiati de o reducere daca faceti comanda de pe acest blog. Multumesc F64 pentru ca mi-a pus la dispozitie un Canon S95 pentru testare.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Foto și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Review Canon S95 sau cum sa alegi un aparat compact

  1. Pingback: » Tech si Interesante – Mai e putin pana la Craciun

  2. nickro zice:

    Va salut! Noul Canon S100 merita banii in plus fata de S95? Imi trebuie un aparat performant mic, versatil, pt. vacante cu familia! Am un Panasonic Lx 3 dar ma deranjeaza zoomul mic (x 2,5) si ca nu filmeaza si nu are zoom in timpul filmarii. Mai ma gandisem la un Sony Cybershot HX9V sau Canon Powershot 220. Imi puteti da un sfat in acest sens?

  3. nickro zice:

    Nu filmeaza full HD am vrut sa spun!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s