Fuji X100 – aparatul cu care ai in poza exact ce vezi cu ochiul

Asta a fost sentimentul pe care mi l-a lasat sample-ul pe care l-am testat de la F64: ca il pui la ochi, tragi – si cand te uiti vezi in poza exact ce ai vazut cu ochiul liber. Asta vine de la plaja dinamica foarte larga (adica poate sa inregistreze detalii si in zonele mai slab luminate de langa zonele stralucitoare).

Daca nu stiti prea multe despre aparatul asta si daca ati auzit de el in ultimele cateva luni, dupa lansare, trebuie sa spun ca in randul profesionistilor si al pasionatilor de fotografie aparatul a fost asteptat multe luni de zile, dupa ce a fost anuntata lansarea sa, iar unii pot spune ca l-au asteptat o viata, pentru ca aduna o serie de caracteristici pe care fotografii le doreau de mult intr-un aparat mic.

Sa le luam pe rand. Aparate mici, compacte, cu functii pe care le gasesti pe aparatele mai mari si mai destepte (cum sunt modurile manual, prioritate de diafragma sau de timp de expunere) au mai aparut. Dar la majoritate captorul este mic, mult mai mic decat cele de pe DSLR. Si chiar daca au zeci de megapixeli calitatea imaginii nu este la fel cu cea generata de captoarele mari. De aceea visul fotografului cu rucsacul mare si greu in spate era sa aiba un compact care sa poata sa faca o imagine ca un DSLR. Formatul micro four thirds s-a vrut un raspuns la aceasta problema. Si a fost dar nu unul definitiv, pentru ca mai erau unele neajunsuri.

FujiX100 nu are lentile interschimbabile, vine cu un 23 mm f 2 si asta e. Nu e nici macar zoom.

Desi la prima vedere asta pare o limitare, se pare ca este parte din succesul nebun pe care il are aceasta camera. Mircea Oculeanu spune ca faptul ca nu are lentile interschimbabile este principalul motiv pentru care se indreapta spreFujiX100 si nu spre un Panasonic G2 sau Olympus PEN. Si asta pentru ca atunci cand ai luat unFujiX100 stii ca ai terminat cu cheltuielile legate de acest aparat. Nu mai iei obiective, nu mai iei accesorii fara de care nu poti sa faci ce vrei cu el.

Dar sa ne intoarcem la ce stie sa facaFujiX100. Atunci cand am pus prima oara mana pe el stiam deja ca cei care l-au mai incercat au acuzat probleme de focalizare, dar probleme care se pot evita printr-o utilizare inteligenta. Ei bine, dupa primele poze imi venea sa dau cu el de pereti. Faceam focusul pe automat, recadram si focusul se ducea in balarii.

Am intrat in meniu si l-am citit pana cand l-am invatat pe dinafara. Nu era nicio optiune pentru focalizare. Uitasem ca unul din lucrurile pentru care este apreciatFujiX100 este faptul ca are butoane pentru cele mai importante functii. Raspunsul la problema mea se afla pe lateral stanga. Acolo era seletorul pentru tipul de focus: manual, automat continuu sau automat. Era pus pe continuu si atunci cand recadram fugea pe planul indepartat. Deci nu era o problema. Doar o simpla eroare de utilizare.

Oricum, aici trebuie sa precizez ca nu imi place deloc butonul pentru focus: are cursa scurta si e foarte greu de nimerit pozitia intermediara, sare de la un cap la altul si daca vrei sa il pui pe AF-S trebuie sa il manipulezi cu 2 degete si multa finete.

Dupa ce am gasit comutatorul am incercat sa iau fraiele in maini si sa fac eu tot. Am trecut pe manual. Aici m-am pierdut de tot. Mi-a luat mult pana cand mi-am dat seama ca nu e defect: de fapt se misca ingrozitor de incet. De la Bumbut am aflat cat de incet: de la 0,5 m la infinit dai de inel 6 ture. In sens invers doar 2 si ceva. Cam greu de inteles de ce. Si cam greu de folosit in cele mai multe situatii.

Si cu asta am cam incheiat cu impresiile negative. Despre aspectul retro, numai de bine. Seamana cu FED-ul cu care am inceput sa fotografiez in copilarie, este mic, discret, total neamenintator in mediile dificile cu subiecti sensibili. Butoanele pentru functiile principale sunt logice, cu valori fixe si un mod automat la capat. Daca vrei prioritate de timp pui diafragma in automat si lucrezi in prioritate de timp. Daca vrei prioritate de diafragma, atunci pui timpul pe automat si tragi in prioritate de diafragma. Si daca vrei sa lucrezi in manual – setezi ce vrei, cum vrei si asta e.

Focalizarea laFujiX100 se face prin miscarea grupului mobil de lentile in fata si in spate fara sa se rasuceasca. Si pe motiv ca nu are zoom si nu sunt multe lentile de miscat si rasucit este rapid. Nu foarte precis de fiecare data, dar rapid.

Vizarea duala, care il face sa se poarte atat ca un SLR cat si ca un aparat cu vizare paralela (rangefinder) este atuul sau. Prin actionarea manivelei din stanga obiectivului ocularul este obturat si imaginea este proiectata de un mic ecran digital care permite incadrarea folosid obiectivul si captorul aparatului. Inca o actionare a manivelei, care in treacat fie spus – seamana cu temporizatoarele de pe vechile aparate cu film – si vizarea se face paralel cu doar cateva informatii digitale proiectate pe marginea cadrului. Se poate utiliza si ecranul din spate pentru vizare – tip live view – dar asta consuma destul curent si cum bateria tine doar 200 de cadre e recomandat sa nu alegeti aceasta cale daca tot dati o mie de euro pentru aceasta bijuterie.

Rezultatele la ISO mare sunt uimitoare. Chiar si la 6400 este curat.

Inca o data multumumiri celor de la F64 pentru ajutor.

Acest articol a fost publicat în Foto și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Fuji X100 – aparatul cu care ai in poza exact ce vezi cu ochiul

  1. bogdan zice:

    hai cu pozele!
    ti l-ai cumpara? 😀

  2. O chestie desteapta descoperita tot de dl. Bumbut si dupa aia gasita si la altii pe net. Daca il pui in focus manual si apoi apesi AFL – setat numai pentru focus – aparatul o sa-si faca el autofocus iar inelul ala dupa obiectiv n-are nevoie decat de ceva mai mult de juma de tur de la 0 la infinit :)…way to go…

Lasă un răspuns

